6ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων

Search
Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Αναλυτικό Περίγραμμα

Διδακτικό υλικό

Oμάδα εργασίας:
Υπεύθυνος καθηγητής: Μπάνος Δημήτρης (ΠΕ19)
Συντονιστές μαθητές: Παζαρακιώτη Κατερίνα - Ντίνος Νίκος

Συμμετέχοντες μαθητές: Μπουραζάνα Άννα - Μπρέλλας Βασίλης - Ντανίκα Σπυριδούλα

A. Γενικά στοιχεία

Τίτλος Εργασίας: - Τρίκαλα: μια μικρή πόλη με σπουδαίο πολιτισμό
Κατηγορία συμμετοχής: 1η κατηγορία - Πολιτισμός
Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ) : http://6
lyk-trikal.tri.sch.gr/eisagogi.html
Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας : 2ο Τμήμα της Α' τάξης του 6 Γενικού Λυκείου Τρικάλων
Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: Ο καθηγητής πληροφορικής της τάξης, κος Μπάνος Δημήτρης

Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή: 5
Οι ηλικίες τους : 16 ετών
Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας:
mail@6lyk-trikal.tri.sch.gr
Β.
Περιγραφή του τόπου μου

Η πόλη των Τρικάλων βρίσκεται στην Κεντρική Ελλάδα, ανήκει διοηκητικά στη
περιφέρεια Θεσσαλίας και πιο συγκεκριμένα στη Δυτική Θεσσαλία. Την πόλη διασχίζει ο ποταμός Ληθαίος, ο οποίος αποτελεί παραπόταμο του Πηνειού. Ο Πηνειός αποτελεί πηγή πλούτου για τα Τρίκαλα καθώς ποτίζει τις έφορες πεδιάδες των Τρικάλων. Έτσι κύρια πηγή εσόδων είναι η παραγωγή αγροτικών προϊόντων, όπως το βαμβάκι, τα τεύτλα, ο αραβόσιτος, τα καρπούζια και τα λαχανικά γενικά. Στα Τρίκαλα όμως υπάρχει και ορεινός εκμεταλλεύσιμος όγκος. Στα καταπράσινα βοσκοτόπια των Τρικάλων εκτρέφονται χιλιάδες ζώα που παράγουν το αγνό γάλα, το εκλεκτό τυρί, το νόστιμο κρέας. Τόσο τα γεωργικά όσο και τα κτηνοτροφικά προϊόντα επεξεργασμένα από ντόπιες βιομηχανίες προωθούνται στο εμπόριο.
Η περιοχή μας είναι επίσης ξακουστή για το λαϊκό πολιτισμό, τις παραδόσεις, τα δημοτικά τραγούδια και τους θρύλους. Όλα αυτά που αποτελούν το καθρέφτη κάθε λαού προσπαθούμε εμείς οι Τρικαλινοί μέσω χορευτικών συλλόγων, εκδηλώσεων να τα διατηρούμε ζωντανά, διότι αν σβήσουν αυτά θα χάσουμε την πολιτιστική μας ταυτότητα, τις ρίζες, τα ιδανικά και τις αξίες μας, το παρελθόν μας και χωρίς αυτά δεν θα μπορούμε να προχωρήσουμε στο μέλλον.

Γ. Περίληψη της εργασίας μας

Η εργασία μας τονίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου μας. Γίνεται λόγος για τη γλώσσα που είναι το κύριο όργανο έκφρασης και εξωτερίκευσης των επιθυμιών και στοχασμών του ανθρώπου, καθώς επίσης δημιουργεί εθνική συνείδηση. Η γλώσσα είναι ήθος όπως αναφέρει και ο Ελύτης. Επιπρόσθετα, παραθέτουμε τα τραγούδια μας ανά κατηγορίες. Επίσης, κάνουμε μια σύντομη αναφορά στον μεγάλο Βασίλη Τσιτσάνη που κατάγεται απο τα Τρίκαλα. Επιπλέον, παρουσιάζουμε παραδοσιακούς χορούς και περιγράφουμε τις διάφορες τοπικές φορεσιές. Άλλωστε η ενδυμασία υπήρξε πάντοτε βασικό πολιτισμικό στοιχείο κάθε κοινωνίας. Στη συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε την ιστορία της περιοχής μας. Τέλος, έχετε τη δυνατότητα να ταξιδέψετε στην τρικαλινή κουζίνα και να περπατήσετε στα στενά σοκάκια της παλιάς πόλης θαυμάζοντας το πανέμορφο φρούριο και τα υπόλοιπα αξιοθέατα του τόπου μας.

Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας

Η αλήθεια είναι ότι δεν αντιμετωπίσαμε πολλά προβλήματα ούτε όσον αφορά την χρήση της τεχνολογίας ούτε σχετικά με την αναζήτηση και σύνταξη πληροφοριών. Το κύριο πρόβλημα μας ήταν πρακτικό. Ενώ δουλεύαμε παρατηρήσαμε ότι υπήρχε έλλειψη συσκευών τεχνολογίας για παράδειγμα σαρωτής. Κανείς από τους μαθητές δεν είχε στην κατοχή του έναν σαρωτή αλλά ούτε και το σχολείο μας, γεγονός που αποτελούσε τροχοπέδη στην συνέχεια της εργασίας. Ευτυχώς στο τέλος μετά από πολύ αναζήτηση βρέθηκε το μηχάνημα που χρειαζόμασταν και όλα κύλησαν ομαλά. Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν ότι έπρεπε να μάθουμε σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα την δεξιότητα να χρησιμοποιήσουμε προγράμματα λογισμικού για την επεξεργασία των αρχείων ήχου που χρησιμοποιήσαμε. Μία άλλη δυσκολία που είχαμε ήταν η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, ώστε να ασχοληθούμε με την εργασία. Εξαιτίας των μαθητικών μας υποχρεώσεων δυσκολευτήκαμε αρκετά στο να βρούμε κοινές ελεύθερες ώρες για να συγκεντρωθούμε  στο έργο μας.

Ε. Κύρια περιγραφή της εργασίας μας - βασικά στοιχεία της

Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό "Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας" συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Στην πρώτη λυκείου στα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας αφιερώσαμε διδακτικές ώρες στα δημοτικά τραγούδια. Μάθαμε τι είναι και γενικά πήραμε μια ιδέα από αυτά. Πιστεύαμε ότι δεν πρόκειται να μας βοηθήσουν κάπου να που όμως αυτό το μάθημα μας φάνηκε πολύ χρήσιμο. Καθώς αναζητούσαμε δημοτικά τραγούδια είχαμε περίπου στο μυαλό μας τι ήταν αυτό που έπρεπε να βρούμε. Παρ' όλα αυτά το γεγονός ότι ασχοληθήκαμε περετέρω με το συγκεκριμένο είδος τραγουδιών μέσω της εργασίας μας έκανε να αποκτήσουμε μια πιο σφαιρική εικόνα για αυτά καθώς επίσης εμβαθύναμε στις πτυχές του κάθε κομματιού. Η μελέτη αυτή πάνω στα δημοτικά τραγούδια είχε ώς αποτέλεσμα να γίνουμε καλύτεροι στο μάθημα των κειμένων που αναφέρεται σε αυτά.

Νεοελληνική Γλώσσα

Κατά τη διάρκεια της εργασίας στην κατηγορία παραδοσιακοί χοροί χρειάστηκε να περιγράψουμε τις τοπικές παραδοσιακές μας φορεσιές. Έπρεπε, λοιπόν, να μάθουμε πώς να τις παρουσιάσουμε. Έτσι, ψάχνοντας μάθαμε την τεχνική της περιγραφής και τη χρησιμοποιήσαμε. Που να ξέραμε πόσο σημαντική θα ήταν η περιγραφή για το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας! Συγκεκριμένα μια μέρα η καθηγήτρια μπαίνοντας στην τάξη είπε "Παιδιά σήμερα θα μπούμε σε μια σπουδαία ενότητα, στην περιγραφή". Αμέσως, τα παιδιά της ομάδας μας κοιταχτήκαμε και γελάσαμε. Γνωρίζαμε ήδη τα πάντα για αυτήν την ενότητα χωρίς να έχουμε ανοίξει κάν το βιβλίο και σίγουρα νιώσαμε περηφάνεια γνωρίζοντας ότι αποκτήσαμε τις γνώσεις αυτές μόνοι μας.

Σχολική ζωή

Συνδυάσαμε την εργασία με επισκέψεις σε τοπικά μουσεία, την δημοτική βιβλιοθήκη και διάφορα αξιοθέατα που κοσμούν την πόλη μας. Παρακολουθήσαμε την παρουσίαση ενός βιβλίου σχετικά με τα Τρίκαλα, γνωρίσαμε τον τρόπο που ζούσαν τα παλιά χρόνια οι άνθρωποι στην πόλη μας και μάθαμε καλύτερα τα ιστορικά μνημεία. Επιπλέον, πήγαμε στον δημοτικό χορευτικό σύλλογο Τρικκαίων όπου μας παρουσίασαν φορεσιές και είχαμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε σε χορευτικά γκρουπάκια σε μια σύντομη πρόβα. Έτσι μπήκαμε και εμείς στο ρυθμό και ανακαλύψαμε την κρυμμένη γλώσσα του σώματος, τον χορό!

Ομαδική συνεργασία

Ο τρόπος που εργαστήκαμε ήταν αρχικά ατομικός. Χωρίσαμε τις κατηγορίες για τις οποίες ο καθένας θα έπρεπε να βρεί πληροφορίες και βάλαμε ένα χρονικό όριο για να τις συγκεντρώσουμε. Στη συνέχεια, η δουλεία μας απέκτησε ομαδικό χαρακτήρα. Συγκεντρωνόμασταν στο σχολείο και στα σπίτια μας τα σαββατοκύριακα, συζητούσαμε για την πορεία της εργασίας και βάζαμε σε μια σειρά το υλικό που είχαμε συλλέξει. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν σχετικά εύκολο να συνεργαστούμε αν και συναντήσαμε κάποιοες διαφωνίες όπως είναι φυσικό εφόσον είμαστε πέντε διαφορετικοί χαρακτήρες. Πάντως όλες οι ιδέες συζητήθηκαν και έγινε προσπάθεια από όλους μας να υλοποιηθούν.

Τι καινούργιο μάθαμε...

Όταν ο καθηγητής της πληροφορικής μας μας πρότεινε να πάρουμε μέρος στον διαγωνισμό "Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας" μας είπε το εξής : "Οι εργασίες τις περισσότερες φορές αποσκοπούν σε κάποιο βραβείο είτε αυτό είναι ένας έπαινος είτε ένα πτυχίο είτε κάτι μεγαλύτερο. Το έπαθλο ακόμη και αν το πάρεις η χαρά που θα σου προσφέρει θα είναι εφήμερη. Αυτό που θα μείνει είναι οι γνώσεις που απέκτησες μέσω αυτής". Τα λόγια αυτά μας συντρόφευαν καθόλη τη διάρκεια της σκληρής δουλειάς μας και μας έκαναν να απαλλαχτούμε από το άγχος που σε άλλη περίπτωση θα είχαμε. Έτσι, δημιουργήσαμε αυτή την ιστοσελίδα με φαντασία και όρεξη. Μέσω της αναζήτησης που κάναμε μάθαμε καλύτερα τον τόπο μας και μείναμε έκπληκτοι διαπιστώνοντας ότι παρόλο που ζούμε δίπλα σε κάποια πράγματα δεν τα γνωρίζουμε. Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με την τεχνολογία που αποτελεί συνώνυμο του μέλλοντος. Γνωρίσαμε καλύτερα τα προγράμματα του υπολογιστή καθώς και την λειτουργία μηχανημάτων που σχετίζονται με την εισαγωγή και εξαγωγή αρχείων, όπως επί παραδείγματι, εκτυπωτές, σαρωτές. Πέρα όμως από τις γνώσεις που αποκτήσαμε διευρύνοντας κατ' αυτόν τον τρόπο το γνωστικό και πνευματικό μας επίπεδο, καταφέραμε να αποκομήσουμε κάτι πολύ σπουδαίο. Μάθαμε να συνεργαζόμαστε, να επικοινωνούμε και να αλληλοβοηθιόμαστε. Αυτό για εμάς ήταν το πιο μεγάλο δώρο που θα μπορούσαμε να κερδίσουμε. Ο καθένας μας απέκτησε τέσσερις πραγματικούς φίλους που θα είναι εκεί ανά πάσα ώρα και στιγμή για να βοηθήσουν, να συμπαρασταθούν στη λύπη και στη χαρά. Οι ατελείωτες ώρες αναζήτησης και δουλειάς για εμάς ήταν ένα ευχάριστο διάλειμμα από την ρουτίνα της καθημερινής μας ζωής και σίγουρα άξιζε η συμμετοχή μας στο διαγωνισμό!

Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε!

Εργαλεία, τα οποία μας διευκόλυναν συνεχώς στην πορεία της εργασίας ήταν μηχανήματα όπως σκάνερ, φωτοτυπικό, φλασάκια. Μέσω αυτών πετύχαμε την γρηγορότερη μετάβαση αρχείων στον υπολογιστή και την καλύτερη ποιότητα τους. Χρησιμοποιήσαμε προγράμματα επεξεργασίας κειμένου και εικόνας, πρόγραμμα κατασκευής ιστοσελίδων καθώς και πρόγραμμα πλοήγησης ιστοσελίδων. Επιπρόσθετα, στην αναζήτηση πληροφοριών σπουδαίο ρόλο έπαιξαν τα βιβλία, οι εφημερίδες και πολλές ιστοσελίδες. Καταφέραμε να βρούμε σπουδαίο υλικό, το οποίο και αναρτήσαμε. Τέλος, σημαντική ήταν η βοήθεια που μας πρόσφεραν συγγραφείς και διακεκριμένοι επιστήμονες.

Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία)

Παράλληλα με την σκληρή δουλειά που καταβάλαμε είχαμε αποφασίσει από την αρχή να γνωστοποιήσουμε σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο την δημιουργία μίας νέας ιστοσελίδας που εκπροσωπεί αυτό το κάτι ιδιαίτερο του τόπου μας. Έτσι, όπου πηγαίναμε βρίσκαμε την ευκαιρία να μιλούμε για αυτήν. Στο σχολείο, στα φροντιστήρια,  στους συγγενείς και φίλους μας, στους γείτονες... Ωστόσο, ομολογούμε ότι μείναμε εντυπωσιασμένοι βλέποντας το ενδιαφέρον που εκδήλωναν. Οι περισσότεροι μας έκαναν ερωτήσεις του τύπου "Πότε θα είναι διαθέσιμη;" ή "Ποιό είναι το ακριβές περιεχόμενό της;" Αρκετοί ήταν και εκείνοι οι οποίοι όποτε μας έβρισκαν μας ρωτούσαν για την πορεία της και αν θα μπορούσαν να βοηθήσουν κι εκείνοι με κάποιο τρόπο. Όλοι ήθελαν να τους κρατούμε ενήμερους, ενώ περίμεναν με ανυπομονησία να πλοηγηθούν στην ιστοσελίδα που τόσο καιρό τους περιγράφαμε!

Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) "πρεσβευτές" της τοπικής κοινότητας μέσα από το διαδίκτυο

Μιλήσαμε για την εργασία μας σε όσα το δυνατόν περισσότερα άτομα μπορέσαμε παροτρύνοντάς τους να επισκεφθούν την ιστοσελίδα αυτή με σκοπό να μάθουν περισσότερα πράγματα για τον τόπο μας. Επικοινωνήσαμε με συγγενείς και γνωστούς από άλλα μέρη της Ελλάδος και τους ενημερώσαμε για την σελίδα αυτή που δημιουργήσαμε λέγοντας τους πως από εκεί θα μπορέσουν να καλύψουν τις απορίες που είχαν σχετικά με την πόλη μας. Επίσης, στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας αναρτήσαμε ανακοίνωση για την άμεση πληροφόρηση των μαθητών. Με άλλα λόγια φροντίσαμε να κάνουμε γνωστή την ιστοσελίδα που φτιάξαμε τόσο στους Τρικαλινούς πολίτες όσο και σε κατοίκους άλλων πόλεων με σκοπό να κάνουμε γνωστή την ύπαρξή της και να τους δώσουμε τη δυνατότητα να μάθουν καλύτερα τα Τρίκαλα. Μέσω αυτού αφήσαμε και εμείς το προσωπικό στίγμα μας στον κυβερνοχώρο.

Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά

Συγγενείς, γνωστοί και φίλοι βοήθησαν εθελοντικά προσφέροντάς μας βιβλία που είχαν στην κατοχή τους σχετικά με τα Τρίκαλα και δίνοντάς μας πληροφορίες που ήδη γνώριζαν. Σημαντική ήταν η βοήθεια των παππούδων και γιαγιάδων μας που μας διηγήθηκαν τις αναμνήσεις τους, όσες τουλάχιστον δεν είχαν σβηστεί με την πάροδο των χρόνων. Σπουδαία ήταν επίσης η προσφορά των καθηγητών μας, οι οποίοι έκαναν κάποιες διορθώσεις και παρατηρήσεις. Όλοι πάντως ήταν πρόθυμοι να βοηθήσουν λίγο ή πολύ το έργο που ξεκινήσαμε ώστε να το ολοκλησώσουμε με επιτυχία.

Μια σπουδαία ανακάλυψη!

Όπως θα έχει καταλάβει όποιος επισκέφθηκε την ιστοσελίδα μας πολιτισμός είναι η μουσική, ο χορός, τα φαγητά, η γλώσσα, τα αξιοθέατα, οι συνήθειες, οι παραδόσεις. Από αυτήν την πλευρά όντως έχουμε πλούσιο πολιτισμό. Και εμείς αυτό ισχυριζόμασταν, όμως, μετά από μία συζήτηση που είχαμε με κάποιον συνειδητοποιήσαμε ότι πολιτισμός δεν είναι μόνο αυτά. Ανακαλύψαμε πως πολιτισμός είναι οι πολιτισμένοι άνθρωποι. Άνθρωποι με καλούς τρόπους, που  σέβονται τους συνανθρώπους τους, το περιβάλλον, τους εαυτούς τους. Δυστυχώς, όμως, στις μέρες μας όσο σκληρό και αν ακούγεται κανείς δε σέβεται κανέναν. Είναι τόσο θλιβερό που οι περισσότεροι πατούν "επί πτωμάτων" προκειμένου να ικανοποιήσουν τα ατομικά τους συμφέροντα. Η ιδιοτέλεια δυσχαιρένει την ευημερία του πολιτισμού καθώς υπαίτιος αυτού είναι και ο ωφελισμός. Επομένως, ένας πολιτισμός κρίνεται σπουδαίος ή φτωχός με βάση την οπτική γωνία που θα επιλέξει ο καθένας να τον κρίνει. Προκειμένου λοιπόν να δημιουργήσουμε σπουδαίο πολιτισμό πρέπει εμείς οι άνθρωποι να αλλάξουμε εκ βάθρων και να γίνουμε ανυστερόβουλοι, πλουραλιστές και ειλικρινείς. Οι πράξεις μας είναι ανάγκη να χαρακτηρίζονται από δικαιοσύνη και ανεξικακία. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να αφήσουμε πίσω μας λαμπρά έργα επάξια των πράξεων μας! Μόνο τότε θα δημιουργήσουμε πραγματικό πολιτισμό... Πρέπει όμως, να μην ξεχνούμε ότι ένας πολιτισμός μπορεί να χαθεί, αν αλλοιωθούν σε μεγάλο ποσοστό στοιχεία της πολιτισμικής του ταυτότητας. Παρόλο που οι πολιτισμοί χάνονται ή εξελίσσονται σε νέα πολιτισμικά μορφώματα, κάποιοι αφήνουν πίσω τους πνευματικά επιτεύγματα ως παγκόσμια κληρονομιά και μόνο γι'αυτό αξίζει να γίνουμε καλύτεροι και να κάνουμε μία προσπάθεια να δημιουργήσουμε πολιτισμό. Άλλωστε όπως είχε πει και ο Ράλφ Έμερσον "αληθινός δείκτης του πολιτισμού δεν είναι το επίπεδο του πλούτου ή της μόρφωσης, το μέγεθος των πόλεων και ούτε η αφθονία των συγκομιδών, αλλά το ήθος των ανθρώπων που ανατρέφει η χώρα".

Κατερίνα Παζαρακιώτη - Νίκος Ντίνος


Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού